Le vin en bouteille : de l'emballage au packaging. Lecture sémiotique et marketing - Université de Limoges Accéder directement au contenu
Communication Dans Un Congrès Année : 2010

Le vin en bouteille : de l'emballage au packaging. Lecture sémiotique et marketing

Marie-Pierre Pinto
  • Fonction : Auteur
  • PersonId : 950917
Audrey Moutat
Didier Tsala-Effa
  • Fonction : Auteur
  • PersonId : 914694

Résumé

This paper aims at showing that the bottle of wine is not any more one simple pack where one affirms the cultural values of the product but becomes a real packaging, communication object which presents an identity and signs of recognition. We propose three research orientations: a semiotic reading of a "standard" bottle of wine in order to release the properties of this packaging; an analysis of the visual and verbal speech of the label like a promise of taste; a qualitative analysis carried out with wine experts. Four topics were approached: the knowledge of the consumers' profiles, characteristics of the bottles of wine, the influence of the label in the buying behaviour and the impact of the bottle on the promise of taste. The analysis of experts emphasizes that the design of the bottle of wine and the label plays a major strategic part.
Fichier principal
Vignette du fichier
Pinto-Moutat-Tsala-2010.pdf (309.01 Ko) Télécharger le fichier
Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)
Loading...

Dates et versions

hal-00927314 , version 1 (22-01-2014)

Identifiants

  • HAL Id : hal-00927314 , version 1

Citer

Marie-Pierre Pinto, Audrey Moutat, Didier Tsala-Effa. Le vin en bouteille : de l'emballage au packaging. Lecture sémiotique et marketing. Journées d'études Figures et images dans le discours sur le vin en Europe, Sep 2010, DIJON, France. ⟨hal-00927314⟩
966 Consultations
7184 Téléchargements

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More