Constraint programming for design space exploration of dataflow applications on multi-bus architectures - Département Communications et Electronique Accéder directement au contenu
Thèse Année : 2021

Constraint programming for design space exploration of dataflow applications on multi-bus architectures

Une approche basée programmation par contraintes pour l'exploration d'architectures multi bus pour les applications flots de données

Résumé

This thesis is part of a collaboration between Télécom Paris and Nokia Bell Labs France. In this context, we focus on the system-level Design Space Exploration of embedded systems for the execution of signal processing applications. In the system we target, the design space exploration process intends to identify the allocation and scheduling of both application tasks and data transfers between these tasks: this identification plays a key role in the overall performance (e.g. end-to-end latency) of these systems. While there are already multiple works for diverse communication architectures, this thesis focuses on multi-bus architectures that are particularly well-suited for computation platforms of signal processing applications. For these platforms, we show that only limited contributions have already been proposed. Three contributions are proposed to tackle the above mentioned problem. 1) A satisfiability modulo theories (SMT) formulation which allows to explore mapping and scheduling decisions on multi-bus architectures for latency optimization; We demonstrate its ability to produce a solution for well-known applications. Yet, 2) to mitigate the scalability limitations for the optimal solution search of this first contribution, we propose a technique to prune the design space of searched solutions. Evaluations we provide demonstrate a better scalability. Last, 3) communication allocation is enhanced with power consumption, and we show how to jointly optimize latency and power consumption. Our evaluation is again applied to a set of well-known signal processing applications and demonstrates how different trade-offs between latency and power consumption can be studied.Our contributions are integrated into a state-of-the-art modeling and verification tool for the system-level design of embedded systems (TTool). Perspectives are articulated in mainly two axes. 1) Extending the current formulation to account for new design aspects (e.g., shared memory, throughput). 2) Further improving the scalability of the optimal search.
Cette thèse a été effectuée à Télécom Paris et a été financée par Nokia Bell Labs France. Dans ce contexte, nous nous intéressons à l’exploration d’architecture des systèmes embarqués pour le déploiement des applications de traitement de signal, au niveau système. Ici, l’exploration d’architecture vise à identifier l’allocation et l’ordonnancement des deux composants des applications : les tâches et leurs transferts des données. Cette identification a un impact clé sur la performance (e.g., latence de bout en bout) globale du système. Tandis que plusieurs travaux se sont intéressés aux diverses architectures de communication, cette thèse se focalise sur les architectures multi-bus, particulièrement adaptées aux plateformes de calcul pour les applications de traitement de signal. Pour ce type de plateformes, nous montrons que les contributions déjà proposées sont insuffisantes. A cet égard, nous proposons trois contributions : 1) Une formulation satisfiability modulo theories (SMT) qui permet d’explorer les décisions d’allocation et d’ordonnancement sur les architectures multi-bus pour l'optimisation de la latence ; Nous démontrons son applicabilité pour produire des solutions pour des applications connues. 2) Pour améliorer la scalabilité de la recherche optimale de la première contribution, nous proposons une nouvelle technique pour couper l’espace des solutions recherchées. Notre évaluation démontre un gain de scalabilité. Finalement, 3) la consommation de puissance par les communications est étudiée ; nous montrons comment optimiser la latence et la consommation conjointement. Nos évaluations montrent comment différents compromis entre latence et consommation de puissance peuvent être étudiés. De plus, nous montrons comment nos contribution ont été intégrées à un outil de modélisation et de vérification particulièrement adapté à la conception des systèmes embarqués au niveau système (TTool). Enfin, nous identifions deux axes principaux pour les perspectives de ce travail. Le premier porte sur l’extension de la formulation actuelle pour modéliser de nouveaux aspects des systèmes étudiés (e.g., mémoire partagée, débit). Le deuxième axe concerne l’élaboration de nouvelles techniques pour améliorer davantage la scalabilité de la recherche optimale.
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Origine : Version validée par le jury (STAR)

Dates et versions

tel-03515492 , version 1 (06-01-2022)

Identifiants

  • HAL Id : tel-03515492 , version 1

Citer

Amna Gharbi. Constraint programming for design space exploration of dataflow applications on multi-bus architectures. Hardware Architecture [cs.AR]. Institut Polytechnique de Paris, 2021. English. ⟨NNT : 2021IPPAT018⟩. ⟨tel-03515492⟩
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