Alternative platforms and cooperation between players: which models for access to cultural contents?
Plateformes alternatives et coopération d’acteurs : quels modèles d’accès aux contenus culturels ?
Résumé
This research focuses on alternative platforms for access to cultural contents based on cooperation between players, which have been developing especially since the beginning of 2010 at the margins of the dominant platforms. Resulting from shared wills of players of creation, production, distribution and public power, these initiatives intend to suggest other platforms models, likely to better meet the interests of stakeholders. Based on a qualitative survey about 21 of these platforms in four cultural sectors (online bookstore, ticketing for live entertainment, recorded music, video on demand) we seek to understand the conditions for their being developed. Our results make it possible to identify a set of common features of these platforms and to identify operating models.
Cette recherche porte sur les plateformes alternatives d’accès aux contenus culturels fondées sur des coopérations d’acteurs, qui se développent surtout depuis le début des années 2010, à la marge des plateformes dominantes. Issues de volontés partagées d’acteurs de la création, de la production, de la distribution et de la puissance publique, ces initiatives entendent proposer d’autres modèles de plateformes, susceptibles de mieux répondre aux intérêts des parties prenantes. A partir d’une enquête qualitative portant sur 21 de ces plateformes dans quatre secteurs culturels – la librairie en ligne, la billetterie de spectacle, la musique enregistrée et la vidéo à la demande –, nous cherchons à comprendre les modalités de leur mise en œuvre. Nos résultats permettent d’identifier un ensemble de traits communs qui fondent la spécificité de ces plateformes et de dégager des modèles de fonctionnement.
Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)